Huisarts en Social Media

Eerstelijnszorg en Social Media

Er verandert veel in de zorg de komende jaren. In de troonrede sprak de Koning over het verleggen van taken naar de eerstelijn, dit betekent nog meer werk. Hoe kun je dan slim en efficiënt je patiënten bereiken en informeren. Vooral ook de patiënten die weinig tot nooit in de praktijk komen.

Door Sandra Kok

Op de website van een praktijk staat vaak al heel veel informatie om patiënten te informeren. De vraag is wel hoe vaak patiënten de website bezoeken of dat ze het toch makkelijker vinden om ‘even’ te bellen. Daarnaast zie je in praktijken informatieschermen hangen in wachtruimtes. Deze informatie kun je alleen bereiken door er zelf naar toe te gaan. Het kan zoveel sneller en makkelijker wanneer een praktijk gebruik maakt van social media. Daar zijn patiënten uiteindelijk bijna dagelijks te vinden!

Veel platformen
Social media, met zijn vele platformen inmiddels geworden tot een doolhof. Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube etc. etc. wat is nu handig en wijsheid? Patiënten zijn vaak actief op meerdere platformen. Hoe kun je hier nu het beste mee omgaan en wat is een goede keus? Het grootste platform is nog steeds Facebook. Daarnaast wordt YouTube ook druk bezocht en dat is tegenwoordig voor veel meer dan muziekfilmpjes.

Informatie brengen
Het gaat om het brengen van de informatie bij de patiënt in plaats van dat de patiënt het op de site moet gaan zoeken en halen. Door crosscommunicatie tussen website en social media toe te passen wordt het makkelijker om patiënten te bereiken. Hiermee is het zelfs mogelijk om onnodige of overbodige afspraken te beperken. Het mag van zelfsprekend zijn dat hier zorgvuldig mee omgegaan moet worden. Binnen een praktijk zullen hier duidelijke afspraken over gemaakt worden. Het lijkt meer werk, maar zal uiteindelijk resulteren in meer tijd voor de ‘echte’ patiënten.

Wat voor informatie zou hier dan geschikt voor zijn?
Allereerst is het belangrijk dat de patiënten de praktijk gaan volgen op bijv. Facebook. Met de virale werking van social media gaat dit erg snel. Eén patiënt begint en anderen zien het en volgen. Vanuit de praktijk is belangrijk om te zorgen voor regelmatige plaatsing van gerichte informatie. Denk eens aan het aankondigen van de griepprik, hoe te handelen bij een brandwond of wat te doen bij griep en verkoudheid. En het zelf aanleggen van een verband wordt met uitleg op een filmpje ook ineens veel makkelijker. Plaats bij deze informatie een link naar de hierbij horende pagina op de website en de verbinding is gelegd.

Meer mogelijkheden
In het verlengde hiervan is veel meer mogelijk. Steeds meer patiënten zijn in het bezit van een computer. Zo is een digitale nieuwsbrief (en een printversie voor patiënten zonder computer) een extra manier om contact te maken met de patiënt. Zo brengt je als praktijk ook de informatie bij de patiënt. Deze nieuwsbrief is bij uitstek de gelegenheid om patiënten te attenderen op de aanwezigheid van een Facebook-pagina.

En wat te denken van het digitaal afspraken maken voor bijvoorbeeld een inloopspreekuur. Door koppeling hiervan aan Facebook is het sneller schakelen voor de patiënt.

Actief zijn op social media is al volledig ingeburgerd in de privélevens van een steeds groter aantal Nederlanders. Het aantal ouderen op Facebook groeit. Het is voor mensen die beperkt mobiel zijn een toegang naar de buitenwereld en kan vereenzaming  minder snel laten gaan. Laat het ook de toegang worden waar een eerstelijnshulpverlener gebruik van maakt.

Goede voorbereiding
Overstappen op of aanvullen met informeren via social media vraagt om een duidelijk aanpak en opzet. In Nederland zijn steeds meer gezondheidscentra waar meerdere disciplines uit de eerstelijnszorg vertegenwoordigd zijn. Het is mogelijk om vanuit één Facebookpagina met meerdere disciplines patiënten te informeren. Dit vraagt om een goede voorbereiding en een strategie/plan opstellen maakt dat de uitvoering daarna een stuk prettiger verloopt. Dit heeft ook zijn effect naar de patiënten toe, maar zeker ook naar andere instellingen.

In dit artikel is Facebook als voorbeeld genomen, omdat dit het meest gebruikte platform is in Nederland. In het begin is al geschreven over andere platformen als Twitter, LinkedIn en YouTube, daarnaast is ook Google+ sterk in opkomst. Toch zijn er duidelijk verschillen in de genoemde platformen. Het kiezen van één of meer platformen is onderdeel een op te stellen strategie/plan.

Digitaal informeren draagt bij aan bewustwording en creëert ruimte voor patiënten die dat nodig hebben tijdens een bezoek aan de praktijk.

 

Geplaatst in Management, Social media, Uitgelicht-homepage en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *