Medichain 2.0: Dokters voor dokters

Iedere huisarts heeft dagelijks materialen nodig voor de praktijk. Tien jaar geleden bestonden er meer dan 25 kleinere en grotere medische groothandels, meestal familie bedrijven, die aan huisartsen medische apparatuur en disposables leverden. Echter intussen heeft zich binnen deze markt, net als bij de zorgverzekeraars, een vrijwel identieke machtsconcentratie voorgedaan.

Door Bob van Heukelom, oprichter van Medichain

Drie grote marktpartijen hebben de markt min of meer verdeeld. Zij gedogen enkele kleinere spelers nog, maar hun positie wordt zwakker. Alleen de grote drie komen nog in aanmerking om bepaalde essentiële apparatuur aan huisartsen te mogen leveren.

En de ontwikkelingen gaan snel. De laatste 2 jaar heeft de farmaciereus Mediq, door diverse overnames, een dominante positie verworven op de markt voor huisartsen. Zij willen binnen afzienbare tijd de exclusieve rechten verwerven voor de levering van noodzakelijke apparatuur aan de huisarts. Van concurrentie is dan nauwelijks meer sprake. Helaas staat de dokter in dit spel niet sterk.

In antwoord op dit soort ontwikkelingen in andere branches zijn er voor veel branches al jaren geleden inkooporganisaties opgericht. Professionele onafhankelijke onderhandelaars verzorgen de onderhandelingen met de leveranciers en producenten. Zij zorgen voor goede leveringsvoorwaarden en concurrerende prijzen. Dit gebeurt ook in ziekenhuizen en grotere zorgcentra.

Medichain is zo’n inkooporganisatie, maar dan van en voor huisartsen. Het is een ‘artsen onderlinge’, die als doel heeft de beste deals te sluiten voor huisartsen. De formule was tot voor kort: Hoe meer onze deelnemers bestelden bij de aangesloten leveranciers, des te hoger de korting voor alle deelnemers zou worden.

Maar ons succes beet zich in de eigen staart. Want wat bleek: hoe hoger de omzet werd van onze deelnemers bij de leveranciers, des te minder bleken de leveranciers bereid om hun prijzen te laten dalen. Daarbij werd ons steeds duidelijker dat het aanbieden van een kortingspercentage weinig zegt over de uiteindelijke prijs. Lees hierover het artikel over ‘inkopen’ op deze website.

Als onafhankelijke partij, van en voor huisartsen, kan en wil Medichain niet meer meegaan in dit ‘verdeel en heers’ spel van de dominante marktpartijen.

Daarom hebben wij de samenwerking gezocht met een groep professionele inkopers, die de inkoop van een tiental topklinische ziekenhuizen coördineren. Hierdoor wordt het voor ons mogelijk om direct bij de producenten van medische supplies, kantoorartikelen en facilitaire producten in te kopen voor huisartsen.

Om te beginnen zijn wij in 2014 begonnen om alles aan te bieden wat de huisartsen gewend waren te bestellen, Maar daar gaan we komend jaar een andere formule voor ontwikkelen. Dat betekent dat Medichain aan haar abonnees het komende jaar voorstellen gaat doen om te switchen naar alternatieve en betere oplossingen. Het resultaat zal uiteindelijk zijn dat we een overzichtelijk assortiment gaan leveren, dat de kwaliteit biedt, die huisartsen willen en dat voor betere prijzen.

Het verbaast ons niet dat wij intussen door de industrie met open armen worden ontvangen, want ook daar is men blij dat er door ons initiatief weer een concurrerende markt kan gaan ontstaan.

Het motto van Medichain 2.0 zal onveranderd blijven: “Dokters voor Dokters”.

Geplaatst in Disposables, Financieel, Inkoop, Management, Medische apparatuur, Organisatie, Uitgelicht-homepage, Voorraadbeheer, Zorggroep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *