Eerste ervaringen met de MijnDoker app

De MijnDokter app is een nieuwe toepassing om de bereikbaarheid in de praktijk uit te breiden en zodoende de overbelaste telefoon in de praktijk te kunnen ontlasten. Huisarts Van Schaik in Vlissingen gebruikt de app nu ruim een jaar. De app vereenvoudigt de communicatie met de praktijk.
Omdat alle berichten door de app worden versleuteld en over een beveiligde verbinding worden verstuurd is de app veiliger dan bijvoorbeeld Whatapp of email. Voor een bepaalde groep patiënten kan de app grote toegevoegde waarde gaan krijgen.
Vooral de assistentes en de praktijkondersteuners maken er veel gebruik van In dit artikel delen zij hun ervaringen.

We spreken met doktersassistente Evelene de Vries (links op de foto) en praktijkondersteuner Esther Grimminck (rechts) van de huisartsenpraktijk Van Schaik en zijn benieuwd hoe zij het gebruik van de app ervaren.

Interview Bob van Heukelom, foto's Hilderik van Schaik

Leuk dat jullie als pioniers van de app jullie ervaringen met ons willen delen. Wat ons interesseert is hoe start nu je met zo'n nieuwe toepassing in de praktijk?

‘Dat is bij ons geleidelijk aan gegaan’ vertelt Evelene. ‘Eerst hebben we de mensen die vaak langskomen of die veel herhaalreceptuur gebruiken aangespoord om de app te gaan gebruiken. Patiënten die ons bellen krijgen, als ze in de wacht staan, een aanmoediging om de app te downloaden.

Regelmatig vragen patiënten zelf om de app en we noemen het bijna bij iedere patiënt die meer zorg nodig heeft. De komende maanden gaan we starten om alle patiënten actief op de hoogte te brengen van de app via een brief.

Veel huisartsen zijn toch huiverig om met de app te starten, want ze zijn bang dat er weer meer werk door wordt gecreëerd

Evelene vindt die angst ongegrond. ‘Dat hebben wij hier helemaal niet zo ervaren. De patiënt komt toch wel, met of zonder app, maar met de app werk je veel rustiger, want je doet het in de tijd die je er zelf voor hebt uitgetrokken en voor de patiënt is het erg klantvriendelijk.

Esther vult aan: ‘Er komt een duidelijke verschuiving naar een andere manier van communiceren. Enkele jaren geleden kregen we als POH nog geen enkele mail. Nu met de app rond de 10 per dag. Patiënten weten ons goed te vinden om een afspraak te maken of te verzetten’.

Welke type patiënt maakt er vooral gebruik van?


‘Wij dachten dat het vooral jonge mensen zouden zijn, maar dat is niet zo’ zegt Evelene. ‘De gebruikers zijn heel divers. Het zijn niet alleen jonge mensen, ook veel ouderen hebben een smartphone en gebruiken het met evenveel gemak. Een bepaalde groep ouderen bereik je er echter niet mee.’

Ook Esther ziet dat patiënten de app veel sneller accepteren dan gedacht. ‘Als POH maak ik er veel gebruik van. Ik maak snel contact tijdens een visiteronde en bij het beoordelen van wonden of een huiduitslag is het fijn dat de patiënt met een paar drukken op de knop een foto kan sturen, dat scheelt veel tijd”

Voor welke toepassingen wordt de app het meest gebruikt?

Evelene: ‘Vooral mensen met veel herhaalreceptuur maken er graag gebruik van. Ze hoeven nu niet meer al die moeilijke medicijnnamen in te spreken. Voor ons is het veel minder tijdrovend. Je hebt gelijk het goede recept in beeld.’

Esther: ‘Patiënten waarderen het gemak van de app en maken er veel gebruik van voor korte vragen en voor hun afspraken. Het afgesproken beleid staat nu zwart op wit, zodat ze deze kunnen nalezen. Via plakken/knippen zijn alle berichten eenvoudig in de dossiers te verwerken.’

Een veel gehoord argument om met de app te gaan werken is dat de praktijk minder gebeld wordt.

Evelene: ‘Minder telefoontjes is moeilijk te zeggen omdat de app geleidelijk is ingevoerd. Wat wel te merken is dat het veel telefonisch overleg scheelt. De app werkt kort en krachtig en je hoeft geen langdradige telefoongesprekken meer te voeren en dat is erg prettig.’

Maken de patiënten veel gebruik van de app om afspraken in te plannen?

Evelene: ‘Het maakt het triëren eenvoudiger vooral als patiënten hun foto’s meesturen of hun vragen van tevoren via de app insturen. Het is nu sinds kort mogelijk om de app te koppelen aan de afsprakenmodule binnen ons HIS.’

Betekent het beheren van de app niet veel extra werk?

‘Nee dat vind ik niet’ zegt Evelene: ‘Het invoeren is heel gemakkelijk. Patiënt meldt zich aan en voert feitelijk zichzelf in. Dat levert weinig extra administratie op.
De app werkt direct en is heel snel. De vragen komen binnen in een aparte mailbox en de antwoorden verlopen verder via de mail.
Hiervoor hebben wij 3 speciale mailboxen aangemaakt. Een voor herhaalrecepten, een voor afspraken en een voor vragen en foto’s.

De huisarts moet voor de app een abonnement afsluiten. Wegen de kosten op tegen de voordelen?

Evelene: ‘De app levert juist extra inkomsten op, want we declareren nu veel meer e-mail consulten’. ‘Bovendien werk je veel efficiënter, kan je beter je eigen tijd kunt indelen en is het erg patiëntvriendelijk’. Evelene vervolgt enthousiast: 'Leuk is te melden dat wij sinds kort een tarief hebben geregeld bij onze preferente verzekeraar middels een S3 segment vergoeding’.

Hebben jullie ook negatieve bevindingen na een jaar werken met de app?

Evelene: 'Je moet er als assistente wel goed mee leren werken. Je moet goede onderlinge afspraken maken wie, wanneer en hoe gereageerd wordt op de mail. Als de hele praktijk de app gebruikt dan zou dat het fijnste zijn, maar het zal dan voor afspraken wel weer lastiger worden om te triëren.’

Wat willen jullie afsluitend nog meegeven aan de praktijken die er mee willen gaan werken?

Evelene besluit: ‘De assistentes hebben het meeste profijt van de app. Er wordt veel gebruik gemaakt van het insturen van foto’s, dat is voor ons erg prettig. Patiënten zijn erg te spreken over de eenvoud van de app.’

Esther: De app heeft veel toegevoegde waarde. Het is het begin van een ontwikkelingsproces. Er zullen applicaties aan toegevoegd kunnen worden. Een van de toepassingen die al gereed staat zijn gevalideerde vragenlijsten voor de POH.
En als het format voor thuismetingen er nog in komt zou dat helemaal ideaal zijn.’

In dit promofilmpje ziet u hoe de app in de praktijk werkt.

De MijnDokter app is een nieuwe toepassing, die de bereikbaarheid in de praktijk vergroot en de overbelaste telefoon in de praktijk kan ontlasten. Huisarts Van Schaik in Vlissingen gebruikt de app nu ruim een jaar. De app vereenvoudigt de communicatie met de praktijk.
Omdat alle berichten door de app worden versleuteld en over een beveiligde verbinding worden verstuurd is de app veiliger dan bijvoorbeeld Whatsapp of e-mail. Voor een bepaalde groep patiënten kan de app grote toegevoegde waarde gaan krijgen.
Vooral de assistentes en de praktijkondersteuners maken er veel gebruik van. In dit artikel delen zij hun ervaringen.

Geplaatst in E-Health, ICT, Innovatie, Management, Organisatie, Spreekuurtips, Telefonie, Uitgelicht-homepage, Zorggroep en getagd met , , , .