Han van der Steeg

Groot worden door klein te blijven

Interview met Han van der Steeg, huisarts in Almere.

Kleine huisartsenpraktijken kunnen succesvol tegenwicht bieden tegen grootschalige gezondheidscentra door de samenwerking met andere eerstelijns werkers aan te sturen. Belangrijk is dat de huisarts daarin de centrale figuur blijft, waar alle hulp rondom wordt aangestuurd. Een interview met een visionaire en ondernemende huisarts.

Interview Bob van Heukelom, directeur Medichain

In het kader van het thema van ons huidige nummer gaan wij op bezoek bij Han van der Steeg, ruim 22 jaar huisarts in Almere. Ons gesprek vindt plaats in de Medi-Mere Poortkliniek, een van de drie grote eerstelijnsklinieken van de Medi-Mere formule van Van der Steeg, waar een breed scala aan eerstelijns- en specialistische zorg kan worden aangeboden.

De start

Han is een enthousiast spreker en hij begint in rap tempo te vertellen hoe hij zijn loopbaan als huisarts is gestart. In 1993 startte hij als vrijgevestigd huisarts in Almere. Al tijdens zijn huisartsenopleiding, liet hij een huisartsenpraktijk bouwen in de nieuwe wijk Almere Buiten. “Ik weet het nog heel goed: donderdag kreeg ik mijn bul, vrijdag hield ik open huis in mijn praktijk en maandag ontving ik de eerste patiënt. Ik was in die tijd samen met mijn opleider dr. Beijst de enige solist in Almere, en we moesten opboksen tegen de grote gezondheidscentra van de stichting EVA.

Almere was in die tijd een onstuimig groeiende gemeente. Na 3 maanden zat zijn praktijk vol en kon hij zijn praktijk uitbreiden. Hij ging voortvarend te werk en vond al snel een nieuwe plek om een groot pand neer te zetten.

Han vertelt, ‘Ik kocht een stukje grond in de nieuwe wijk Faunabuurt en liet daar een pand bouwen. Twee jaar na mijn eerste vestiging kon ik mijn praktijk verhuizen naar een prachtige nieuwe pand’.

‘Natuurlijk kon ik dat allemaal niet alleen’ vertelt hij, ‘maar ik hou van korte lijnen en dat maakt het makkelijk om samen te werken. Nieuwe ontwikkelingen in de zorg: de verzelfstandiging van het werken van doktersassistentes en de praktijkondersteuner deed zijn intrede maakten uitbreiding van het pand nodig. De uitbreiding van het pand had weer een aanzuigende werking bij paramedici: een eerstelijnscentrum was geboren.

Enkele jaren later kwam ik Loek Winter tegen. Hij zocht voor het Flevoziekenhuis ook ruimte voor hun buitenpoli. Al gauw vonden we samen een pand geschikt voor zijn en mijn plannen. De fysiotherapie en de apotheek gingen mee. De radiologen kwamen erbij en al snel volgden andere disciplines. Dat is nu uitgegroeid tot de Bartok kliniek in Almere Stad, waar 20 verschillende disciplines uit de eerste- en tweede lijn samenkomen.

Groeien met een duidelijke visie

Weer een paar jaar later werd de nieuwe wijk Poort aangelegd. Daar ben ik toen met “de rijdende dokter” begonnen, dat was wel uniek in die tijd. Een klein autootje met een huisarts en een praktijkondersteuner. Ik had daar nog geen pand, maar wel patiënten. De eerste periode reden we alleen visites.Al snel hebben we daar een pandje gehuurd, genoeg voor twee artsen, maar dat werd al snel te klein.

Ik had mijn oog laten vallen op het pand waar we nu zitten vrij. Het heeft 4 verdiepingen en ik zag direct de mogelijkheden, die dit pand ons zou kunnen gaan bieden. Je kunt er alle disciplines in huisvesten.’

Han vertelt staccato verder: ‘Het pand leek geschikt voor een praktijk zo’n 8 duizend patiënten. Dan heb je 4 artsen nodig en dit pand leende zich daar goed voor. We konden het pand in 2012 betrekken. In korte tijd hebben we 3 van de 4 bouwlagen ingericht en er hebben zich veel eerstelijnsdisciplines gehuisvest. Het Flevoziekenhuis heeft bij wijze van pilot hier een aantal specialisten hier gehuisvest.

Han wijst met een breed gebaar naar buiten en vanuit de 3e verdieping waar we zitten is het grote braakliggende terrein goed te zien. Bij het schrijven van mijn ondernemersplan zou dat gebied inmiddels al vol gebouwd zijn en was de verwachting dat we inmiddels 4-5000 patiënten zouden hebben in dit centrum. Door de economische crises (geen huizen, geen patiënten) is de praktijkgroei gestagneerd. We hebben hier pas 2100 patiënten.  Dat betekenden toen een lelijke kink in de kabel. Op mijn vraag of dat niet veel stress heeft opgeleverd zegt Han: ‘Het was inderdaad een zware tijd en dan word je als ondernemer wel op de proef gesteld, maar gelukkig trek de markt weer aan en ziet de toekomst er weer rooskleuriger uit.

Succesfactoren

Han voelt zich nog altijd huisarts in hart en nieren en kan niet zonder zijn patiëntenzorg. Maar het bedenken en uitwerken van zijn eigen ideeën geeft hem ook veel energie. Lang niet alle nieuwe initiatieven zijn succesvol, maar zo is zijn stelling: als je niet durft te falen dan durf je meestal ook niet te ondernemen. Een mislukt experiment hoort erbij en dat houdt je scherp.

Heel belangrijk was dat ik een uitstelkende samenwerking heb met andere aanbieders van zorg. Ik kan mensen enthousiasmeren en dat heeft er ook voor gezorgd dat Medi-Mere intussen een goede naam heeft opgebouwd in Almere. Ik doe heel van aan het verbinden van mensen. We hebben allerlei samenwerkingsverbanden met diverse zorgprogramma’s opgebouwd.’

Belangrijk is dat de huisarts daarin het initiatief neemt en de bruggenbouwer is, want per slot van rekening is de huisarts de centrale figuur waar alle hulp rondom wordt aangestuurd.

Wat ook opvalt is dat de Medi-Mere veel aandacht besteedt aan een professionele uitstraling. De website en de folders zien er gelikt uit. Op YouTube staan professionele filmpjes, die een mooi overzicht van het aanbod laten zien en de praktijken zien er verzorg en kleurrijk uit. Op de vraag of dat het ook een deel van het succes van Medi-Mere verklaart zegt hij: ‘ Dat weet ik niet, dat is heel moeilijk meetbaar. Maar het is wel een hobby van me. Als ik het heel erg druk heb en gestrest ben, dan ga ik ’s avonds thuis zitten met 6 beeldschermen voor me en een waanzinnig snelle computer en dan ontwerp ik de brochures en knutsel ik aan de websites. Dat vind ik fantastisch. Het leuke daarvan is dat je dan moet gaan nadenken hoe je alles het beste kunt gaan organiseren.’

Persoonlijk contact en iedereen erbij betrekken

02_B5780Persoonlijk contact met de zorgverlener vinden ze bij Medi-Mere erg belangrijk. Han zegt daarover: ‘Wat we willen uitstralen is dat Medi-Mere eigenlijk een ouderwetse kleine huisartsenpraktijk is, waarvan de back-office groot en goed georganiseerd is zodat onze huisartsen goed kunnen werken. Huisartsen hebben heel veel last van zorgverzekeraars en verandering van regelgeving, maar daar moeten mijn collega huisartsen zo min mogelijk hinder van hebben. Ik wil die ellende voor ze oplossen, zodat zij echt huisarts kunnen zijn en goede patiëntenzorg kunnen leveren. Ik vind dat de ommekeer in de zorg ervoor heeft gezorgd dat de samenhang verloren is gegaan. Zorgverleners van nu zijn allemaal op hun eigen eilandje bezig en kijken niet meer wat de buurman doet.’ Samenwerken vergt energie en vertrouwen, hiervoor probeer ik me dagelijks in te zetten.

Van der Steeg is niet zo van de zelf sturende teams. Hij heeft duidelijk de leiding en stuurt de teams het liefst zelf aan. Zelf zegt hij daarover: ‘Feitelijk is Medi-Mere gewoon een eenmanszaak en alle huisartsen zijn in loondienst. Ik leer steeds meer te luisteren naar de ideeën van mijn mensen en sta open voor nieuwe initiatieven. Plannen opborrelend vanuit de werkvloer hebben de grootste kans van slagen. De kracht moet zijn dat je de buitenwereld laat zien wat je te bieden hebt en dat je door goed samen te werken je patiënt wilt helpen en dat moet je zo goed mogelijk met zijn allen willen uitstralen. Het succes van ons concept is dat we juist iedereen erbij betrekken en daardoor samen veel sterker staan’.

Geplaatst in Financieel, Innovatie, Management, MedZ, Organisatie, Uitgelicht-homepage, Zorggroep en getagd met , .

2 reacties

  1. Ik zou me graag willen aanmelden maar wil graag eerst een intake gesprek wil niet wiilekeurig meteen een andere huiarts

    • Geachte mevr. Kloek,
      De website waarop u uw mededeling heeft achtergelaten is niet bedoeld voor contact met de praktijk.
      Uw opmerking zullen wij doorsturen naar de praktijk van Han van der Steeg.

      Met vriendelijke groet,
      Het Medichain team.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *