Het huishoudboekje anno 2016

De ‘financiële wereld’ van de huisarts is de afgelopen 10 jaar een stuk complexer geworden. Hoe blijf je in ‘control’?

Door Marja Zwaan, praktijkmanager MBA

Marja ZwaanOm als commercieel bedrijf financieel in ‘control’ te blijven gebruikt men Dupont schema’s, balanced score cards of diverse ‘dashbords’ met informatie die groen of rood kleuren. Dit is voor de hedendaagse huisartsenpraktijk gelukkig nog niet de werkelijkheid. De ‘kostenkant’ van het huishoudboekje van de huisarts is overzichtelijk. Jaarlijks stijgen de kosten doordat allerlei leveranciers (ICT, telefonie, huur, schoonmaak, energie, verbruiksartikelen, verzekeringen etc.) hun prijzen indexeren. Daarnaast stijgen de salarissen van de medewerkers, soms zelfs meerdere keren per jaar, doordat de vakbonden beter onderhandelen dan de werkgevers. Waar liggen de kansen?

Contracten openbreken

Wat opvalt is dat huisartsen de stijgingen van de leveranciers veelal als vanzelfsprekend accepteren én dus ook betalen. Meestal komt dit voort uit het feit dat huisartsen al zoveel aan hun hoofd hebben, waardoor het hen aan tijd en energie ontbreekt om ook nog in onderhandeling te gaan met de leveranciers.

Daarnaast hebben sommige leveranciers een dusdanige monopoly positie (HIS leveranciers) dat onderhandelen niets uithaalt, je stapt immers niet zomaar even over op een nieuw Huisarts Informatie Systeem. ICT is een groeiende kostenpost geworden in de afgelopen jaren (HIS, KIS, LSP, koppeling zus en koppeling zo).

Toch liggen er kansen om de structurele kosten te verlagen, maar daarvoor moet je wel in gesprek met je leveranciers en concurrerende offertes aanvragen.

Zo lukte het onlangs om structureel 12 % extra korting te verkrijgen op verbruikersartikelen door over te stappen op Medichain. Ook het wisselen van energieleverancier kan jaarlijks een kostenbesparing opleveren. En wat te denken van de telefoniekosten? Overstappen op Voip (bellen over internet) loont!

Krachten bundelen

Om kosten te besparen zouden huisartsen hun krachten meer kunnen bundelen. Immers grote hoeveelheden leveren is voor leveranciers altijd een interessant verdienmodel. Wat opvalt is dat binnen sommige regio’s de zorggroepen dit oppakken door voor de aangesloten huisartsen onderhandelingen te doen met diverse leveranciers. Voorbeelden van bedongen kortingen zijn: NHG-accreditatie, regio-HIS, websites, medische verbruiksmiddelen, narrowcasting systemen in de wachtkamer.

Personeelskosten

De loonkosten stijgen jaarlijks, maar daarentegen blijven de ziektekosten zeer laag in de huisartsenbranche. Dat is mooi om te zien en zegt veel over de loyaliteit van medewerkers en het werkgeverschap van huisartsen. Het ziekteverzuimpercentage staat niet in verhouding met andere zorgaanbieders (ziekenhuizen, thuiszorg, verpleeghuiszorg etc.). Dat maakt dat je wellicht ook eens kritisch kunt kijken naar de verzekeringskosten. In hoeverre zou je niet wat meer risico kunnen nemen? Daarnaast is het goed om je als huisarts regelmatig af te vragen; neem ik bepaalde medewerkers in dienst of huur ik ZZP’ers in (poh-ggz/ poh-s, praktijkmanagement, ga ik diensten inhuren bv. schoonmaak.

Inkomsten onder de loep

De ‘inkomstenkant’ van het huishoudboekje heeft de afgelopen 10 jaar ook een evolutie ondergaan. Een substantieel deel van de inkomsten wordt tegenwoordig uit de ketenzorg verkregen. Echter dit deel van de inkomsten wordt onderhandeld door zorggroepen. Het is dus afwachten voor de huisarts en vertrouwen dat een zorggroep zelf z’n bedrijfsvoering zo ‘lean’ mogelijk heeft ingericht, waardoor zorgverzekeringsgelden komen daar waar ze horen, namelijk bij de huisarts. Ook hier zitten regionale verschillen. Transparantie naar de huisartsen toe door de zorggroepen over hoe het geld wordt verdeeld zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn.

Liquiditeit

Veel kosten gaan voor de baten. Zo komen de gelden vanuit de zorggroepen en zorgverzekeraar pas na de maand/ kwartaal dat het werk is verricht.  Er moet dus voorgefinancierd worden dat maakt dat er wel voldoende liquide middelen aanwezig moet zijn. Een keer per maand de facturen betalen in plaats van wekelijks is zeer acceptabel en is gunstiger voor de liquiditeit van de huisarts.

Overzicht hebben en houden

Om in financieel control te blijven helpt het om bij voorkeur maandelijks of tenminste 1x per kwartaal de kosten en inkomsten tegen over elkaar te zetten. Dat kan al met behulp van een eenvoudig excelsheet, maar er zijn ook mooie online boekhoudsystemen die dit overzicht bieden. Daarnaast is het aan te bevelen om te werken met een begroting om focus te houden op de kosten.

Marja Zwaan MBA, eigenaar Marja Zwaan Consultancy, zorg voor ontwikkeling

 

Geplaatst in Disposables, Financieel, Inkoop, Management, Organisatie, Uitgelicht-homepage, Zorggroep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *