MijnDokter App ontlast de praktijktelefoon.

Veilig en simpel communiceren met de praktijk

Al jaren klagen patiënten en instanties over de bereikbaarheid van huisartsen. Huisartsen daarentegen klagen over hun overvolle agenda’s en de constante stroom aan telefoontjes, die veel capaciteit van assistentes opslokt. Met de MijnDokter App krijgt de huisarts een elegant hulpmiddel om de bereikbaarheid te verbeteren en tegelijkertijd minder gebeld te worden.

 Tekst Bob van Heukelom, Medichain

In MedZ hebben wij regelmatig aandacht besteed aan de problematiek rond de bereikbaarheid van de praktijk. Het blijft een van de grote bottlenecks in de praktijkvoering.

Met onze eigen Medichain telefonie oplossing voor de huisartsenpraktijken kunnen wij dagelijks zien hoe ontzettend veel huisartsen gebeld worden. Het is niet vreemd als een gemiddelde groepspraktijk met 4-5 artsen op een maandagochtend 600-700 telefoontjes te verwerken krijgt. In ons artikel “De drukte de Baas” in MedZ 4 vorig jaar lieten we zien hoe je de pieken beter kunt opvangen, maar nog beter zou zijn als er minder naar de praktijk gebeld zou worden. Door het inzetten van slimme E-Health toepassingen is dit geen utopie meer.

De MijnDokter App

logo-mijn-dokterDe MijnDokter App zien wij als mooie innovatieve oplossing om de bereikbaarheid van huisartsen te verbeteren, zonder dat huisartsen het drukker krijgen of meer personeel hoeven in te zetten.

Veel artsen maken gebruik van social media, maar er zijn nog weinig praktijken die dit structureel aanbieden als een communicatiekanaal naar de praktijk. De angst bestaat dat het niet veilig genoeg is. Recent beoordeelde de KNMG WhatsApp nog als een medium dat onvoldoende veilig is voor het uitwisselen van patiënten gegevens. MijnDokter ondervangt al deze bezwaren en bundelt een aantal bestaande technieken in de app.

Vanuit de positie van de patiënt bedacht en ontwikkeld.

Versie 2Conceptontwikkelaar Peter de Rijke kwam op het idee nadat hijzelf voor een familielid vaak afspraken moest regelen bij de huisarts. Hij zocht daarbij naar een manier om patiënten simpeler te laten communiceren met hun huisarts. Hij stelde zich de vraag: Waarom blijven we zo hangen aan de telefoon? Voor de praktijk is het een dwingend apparaat, het belemmert de voortgang in de praktijk, de patiënt staat of lang in de wacht of krijgt een in gesprektoon of een antwoordapparaat.

Denkend vanuit het perspectief van de patiënt vroegen zijn ontwikkelaars zich af: Hoe zou Apple hiermee omgaan?  De patiënt wil contact om informatie uit te wisselen met de praktijk via een beveiligde omgeving. Zo ontstond een simpel en intuïtief product dat puur uitgaat van de behoefte van de patiënt.

Om de toepassing voor de praktijk geschikt te maken werd Hilderik van Schaik, huisarts in Vlissingen in de arm genomen. Hilderik voorzag Peter van de juiste invullingen vanuit zijn praktijkervaring als huisarts.

Foto: Peter de Rijke (ontwikkelaar) en Hilderik van Schaik (huisarts)

Wat doet de MijnDokter App

De App biedt een oplossing voor 5 veel voorkomende contactmomenten in de huisartsenpraktijk.

  1. Een digitale afspraak maken met huisarts, POH of assistente via het eigen patiënten portaal van het HIS of direct met de praktijk.
  2. Een herhaal recept aanvragen door een foto van het etiket in te sturen.
  3. Een vraag of een uitslag opvragen via een email bericht
  4. Een foto met vraagstelling door te sturen
  5. Via de App direct naar de spoedlijn, de receptenlijn of de praktijk bellen.

Bekijk hier de app in vogelvlucht:

 

Wat kan de app nog meer?

DeApp is een uitstekend hulpmiddel om informatie over te dragen.  Denk aan de algemene praktijkinformatie, video instructies voor inhalatie- en injectie technieken, bijsluiterteksten.

Koppelingen met andere apps zijn mogelijk, zoals “Thuisarts” en “Moet ik naar de dokter”.

Ook het doorsturen van zelfmetingen volgens een vast protocol zal mogelijk worden, zodra daarvoor de juiste procedures door het NHG voor zijn ontwikkeld.

Aan de slag met de MijnDokter App

Voor artsen die overwegen om de App te gaan inzetten is het belangrijk dat ze hun praktijkorganisatie stap voor stap aanpassen. Het beste is om het werken met de App geleidelijk in te voeren. Begin met een groep waarvan je zelf het idee hebt dat die er snel mee zal kunnen omgaan. De assistentes zijn meestal enthousiast eb zullen snel wennen aan deze nieuwe vorm van communiceren.  Zodra de ervaringen goed zijn kan de App breed worden gecommuniceerd aan de rest van de patiënten. Het grote voordeel van de App is dat je als arts waar je ook bent en in je eigen tijd kunt reageren op vragen.

 De kosten.

Uitgangspunt is dat de App gratis aan patiënten kan worden aangeboden. Voor de arts levert de app rust, gemak en inkomsten op. (E-mail consulten en telefonische consulten via terugbellen). Het is dan ook redelijk dat een praktijk, die de App wil gaan aanbieden een bedrag per maand betaalt. Dit bedrag kan heel snel worden terugverdient.

Interesse?

Wilt u meer informatie kijk dan op: www.mijndokterapp.nl en naar de presentatie op www.mediphone.nl

Mocht u interesse hebben om de App in uw praktijk uit te proberen, dan kunt zich aanmelden via de inschrijfpagina van MijnDokter app.

Geplaatst in ICT, Innovatie, Management, Organisatie, Spreekuurtips, Uitgelicht-homepage.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *