Narrowcasting in de wachtkamer van de dokter.

Persoonlijk communiceren met uw wachtende patienten.

U kent ze wel, die wachtkamers met stapels folders, stukgelezen tijdschriften en een prikbord vol met mededelingen, openingstijden en berichten bestemd voor de patiënten, in de hoop dat ze het lezen. En de assistenten die steeds dezelfde vragen moeten beantwoorden. Narrowcasting kan de oplossing zijn.

Tekst: Bob van Heukelom, Medichain

 Wachtkamer billboard

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting. Bij broadcasting richt de zender zich op een breed algemeen publiek en bij narrowcasting richt de zender zich op een specifieke doelgroep. In uw geval zijn dat uw patiënten die in de wachtkamer zitten.

Een vuistregel is dat de informatie die u aanbiedt via een beeldscherm een gevarieerde inhoud heeft die de aandacht vast weet te houden. Dus geen saaie PowerPoint presentatie met steeds weer dezelfde dia’s over openingstijden en praktijkmededelingen. Laat gerust uw persoonlijke voorkeur doorschemeren, dan maakt u al in de wachtkamer op een persoonlijke wijze contact met uw patiënt.

 


Narrowcasting is veel meer dan saaie PowerPoint presentaties met steeds weer dezelfde dia’s.


Wat laat u zien?
Als u er goed over nadenkt dan vormt uw patiëntenpopulatie een hele speciale doelgroep. Het zijn uw patiënten, die uw praktijk hebben gekozen die zitten te wachten omdat ze een probleem hebben waarvoor ze een dokter nodig hebben.. Zij hebben u hun vertrouwen gegeven en willen graag weten wie u bent en waar u voor staat. En daar zit hem nu precies de kneep.
Wat u communiceert in de wachtkamer mag daarom best iets persoonlijker zijn. Patiënten in de wachtkamer van een huisarts hebben vaak lichamelijke klachten. Houd het programma daarom luchtig. Een combinatie van enerzijds tips over gezondheid afgewisseld met actueel nieuws en nuttige praktijkinformatie leidt meer af dan langdradige filmpjes over bijvoorbeeld een kind met koorts of over hoge bloeddruk.

Filmpjes
Als u filmpjes wilt laten zien, gebruik dan korte filmpjes van maximaal 45 seconden. Zoek op YouTube of Vimeo naar toepasselijke grappige of informatieve filmpjes. Leuk is ook om eigen filmpjes te tonen. Laat bijvoorbeeld uw assistente aan het werk zien of laat zien welke behandelmogelijkheden de praktijk biedt. Korte filmpjes over een bijvoorbeeld echo onderzoek of een spleetlamp onderzoek in de praktijk zijn heel leuk. Ook kunt u laten zien hoe een videoconsult met een specialist werkt. Zorg er wel voor dat de patiënt niet herkenbaar in beeld komt. Met eenvoudige beeldbewerkingsprogramma’s kunt u de beelden van verklarende teksten voorzien.


Als u filmpjes wilt laten zien, gebruik dan korte filmpjes van maximaal 45 seconden.


Powerblocks

Via zogenaamde powerblocks kunt u tijdelijk een ander programma laten zien. Bijvoorbeeld tijdens speciale spreekuren zoals POH-somatiek of de POH-GGZ kunt u op dat moment een specifiek programma uitzenden.
Het is mogelijk om voor meerdere gelegenheden een powerblock aan te maken. Stel u wilt samen met uw POH GGZ een voorlichtingsbijeenkomst organiseren voor mensen met een depressie of voor ouders van kinderen met ADHD. Dan draait u tijdens deze spreekuren van de PPH GGZ een powerblock met voorlichting over en aankondiging van deze bijeenkomst. Of als uw POH-somatiek een wandelcursus of een cursus stoppen met roken aanbiedt, dan kan een powerblock tijdens haar spreekuren de mensen in de wachtkamer daar extra over informeren.

RSS feeds
Om het programma afwisselend te houden zijn RSS feeds een ideale aanvulling. Een RSS feed maakt verbinding via internet met een nieuwswebsite. Hiermee kunt u actuele berichten uitzenden, zoals pollennieuws, het weer, medisch nieuws of nieuwsberichten. Alle grote kranten en Nu.nl bieden diverse RSS feeds aan voor het laatste nieuws over politiek, economie, sport en de showbizz. Nog leuker is het als u via uw lokale krant RSS feeds met lokaal nieuws kunt laten zien. Via sommige aanbieders is het mogelijk om wisselende medische tips op te halen via de RSS feeds van Thuisarts.nl.


Een RSS feed maakt verbinding via internet met een nieuwswebsite.


Tickertape
De meeste narrowcasting programma’s kunnen een tickertape (ook wel beeldkrant) laten meelopen in het beeld. Dit zijn korte tekstfragmenten waarin actuele berichten via een smalle tekststrook onder in beeld voorbij komen.

Wachttijden melder
In een solopraktijk zal het meestal weinig toegevoegde waarde hebben, maar in een groepspraktijk is het prettig als de patiënt op het beeldscherm kan zien of en hoe lang het spreekuur uitloopt. Veel pakketten bieden een wachttijden melder aan. Het is van belang dat deze snel en gemakkelijk te bedienen zijn. Het liefst via een app op de smartphone van de assistente.

Toekomst
Narrowcasting op maat, dat wil zeggen uitzendingen die specifiek zijn gericht op de persoon in de wachtruimte, wordt binnen enkele jaren mogelijk. Hoe dit kan zonder de privacy van de patiënt aan te tasten blijft de vraag.
Eerder verwachten wij dat met de introductie van kleine touchscreens de narrowcasting uitzendingen in de wachtkamer zich meer en meer zullen gaan richten op de individuele patiënt en wellicht een rol kunnen gaan spelen bij patiënten-educatieprogramma’s.

Meer informatie: www.mediscreen.nl met informatie over wachtkamer informatieschermen.

Lees ook onze laatste blog op MedZ-Online over: Onze 8 tips voor een aantrekkelijke wachtkamer programma.:

Geplaatst in Narrowcasting, Social media, Uitgelicht-homepage, Wachtkamerscherm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *