Telefonische bereikbaarheid

De nieuwste ontwikkelingen

Van oudsher is de telefonische bereikbaarheid voor de huisarts één van de kernwaarden om goede zorg te kunnen bieden. In de periode 2006-2008 zijn veel huisartsen overgestapt op een nieuwe telefooncentrale. die `VoIP-voorbereid` was. Deze centrales zijn intussen verouderd en worden binnenkort niet meer ondersteund. Wat nu? 

 

Tekst: Leo Hol, ICT adviseur

 

 Schermafbeelding 2014-10-27 om 20.59.21

VoIP staat voor: Voice over Internet Protocol; bellen via het internet. Deze digitale techniek bestaat al sinds de 90er jaren, maar bleek aanvankelijk ongeschikt voor de drukke huisartsenpraktijk. De verbindingen waren niet stabiel en de geluidskwaliteit was ronduit slecht. De oude techniek met het analoge signaal heeft tot voor kort gedomineerd binnen huisartsenland.

De VoIP techniek is intussen, door de snelle opkomst van internet bellen, flink verbeterd. Steeds meer praktijken ontdekken de voordelen en mogelijkheden van VoIP. Er is intussen al veel expertise en ervaring beschikbaar. Het grote voordeel is dat er door het digitale signaal veel meer functionaliteiten beschikbaar komen en dat u uw bereikbaarheid veel flexibeler kunt regelen. VoIP zal binnen een aantal jaren traditionele telefonie helemaal vervangen.

Staat u voor de keuze om binnenkort over te stappen op een nieuwe telefooncentrale, omdat de oude analoge PBX centrale of uw `VoIP voorbereide` centrale niet meer wordt ondersteund, dan zijn er twee mogelijkheden.

De hybride Voip oplossing.

U kunt nog steeds voor een hybride oplossing kiezen, waarin het analoge telefoonsignaal dat binnenkomt via uw ISDN2 kastje wordt omgevormd naar een digitaal signaal door een eigen centrale in uw praktijk.

Een nadeel van deze techniek is dat u, wanneer u iets gewijzigd wilt hebben, afhankelijk bent van de telecom leverancier. Ook zijn de rapportage mogelijkheden beperkt en blijft u de hoge abonnementskosten voor de ISDN2 kastjes betalen. Daarnaast hebben deze centrales door de snelle technische ontwikkelingen slechts een beperkte levensduur.

 Hosted Voip

Een oplossing waar steeds vaker voor wordt gekozen is ‘hosted VoIP telefonie. Hierbij heeft u geen fysieke telefooncentrale meer in uw praktijk, maar maakt u via internet verbinding met uw eigen telefooncentrale, die extern gehost wordt in een serverpark. Het voordeel is dat u geen investeringen meer hoeft te doen in hardware omdat deze centrale altijd up-to-date wordt gehouden en dat alle instellingen door u zelf beheerd kunnen worden.

Hosted telefonie is de kinderschoenen intussen al enige tijd ontgroeit. De gesprekskwaliteit is bij hosted telefonie zeker net zo goed als bij analoge telefonie, mits u een gescheiden verbinding voor telefonie gebruikt. Sommige partijen bieden telefonie aan over dezelfde lijn als uw internet, maar dat is niet aan te raden. Voor thuis is dat meestal niet bezwaarlijk, maar in een drukke praktijk kan dat leiden tot kwaliteitsverlies op het spraakkanaal.

Het grote voordeel van digitaal telefoneren is dat er extra functionaliteiten bijkomen tegen lagere kosten. Hierdoor kunt u uw bereikbaarheid veel beter sturen. Of u nu een solo- of een duopraktijk heeft, of u werkt met meerdere praktijken onder één dak hosted telefonie is geschikt voor elke situatie. Zelfs als u samenwerkt vanuit meerdere locaties.
Het verlaagt uw gesprekskosten en de primaire processen worden efficiënter ingericht. En wat ook prettig is; de infrastructuur binnen de praktijk wordt bijzonder overzichtelijk.
De overstap naar hosted telefonie is meestal eenvoudig te regelen. De praktijk kan snel worden overgezet met behoud van de huidige telefoonnummers.

Zorgverzekeraars eisen management rapportages

Zorgverzekeraars stellen ten aanzien van telefonie steeds hogere eisen. Hiervoor stellen zij stimulatie gelden ter beschikking. Via de (GEZ+) module belonen zij de praktijken die in staat zijn om gedetailleerde managementrapportages uit hun telefooncentrale te halen. Deze zijn met `hosted oplossingen` binnen een handomdraai door u zelf te maken. Hiermee kunt u het telefoonverkeer binnen uw praktijk analyseren. U kunt precies zien op welke tijden het meest wordt gebeld, hoe lang de gemiddelde gesprekduur is en hoeveel gesprekken er binnen zijn gekomen via uw spoedlijn. Op basis van deze cijfers bent u beter in staat om uw dienstverlening af te stemmen. (zie hiervoor ook het artikel van Maartje Zonderland onder de titel De Drukte de baas.

Hosted telefonie heeft een uptime van 99,9 procent hetgeen een optimale bereikbaarheid waarborgt. Uptime is een periode waarin het systeem (de server) naar behoren functioneert. Daarnaast is de praktijk, mocht er onverhoopt een storing optreden, door bijvoorbeeld een kabelbreuk, altijd bereikbaar door een directe omschakeling naar een aparte GSM lijn in uw praktijk,.

Conclusie

Met hosted telefonie bent u geheel voorbereid op alle eisen die tegenwoordig gesteld worden aan uw bereikbaarheid. Binnen een samenwerkingsverband verlopen de communicatielijnen optimaal, omdat u binnen het netwerk kosteloos kunt overleggen met elkaar. Bij ziekte van de assistente kan een andere praktijk de binnengekomen telefoontjes opvangen. Alle gesprekken kunnen (versleuteld) worden opgeslagen voor een bepaalde periode, zoals de accreditatie eisen voorschrijven en ook voor huisartsopleiders kan deze functie interessant zijn. Kortom: Hosted telefonie biedt veel functionaliteit voor minder geld en u bent volledig ontzorgd op het gebied van uw telefonische bereikbaarheid.

Ons advies: Er zijn vele IP telefonie concepten. Uw doelstelling, behoefte en omgevingsfactoren bepalen het juiste concept. Laat u hierbij goed informeren door de leverancier.

Schermafbeelding 2014-10-27 om 20.59.41

 

Geplaatst in Hosted telefonie, ICT, Telefonie, Uitgelicht-homepage, VoIP telefonie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *