“We moeten de zaken lean & mean organiseren’

Interview met Maarten Klomp van “De Ondernemende Huisarts” (DOH)

Door Petra Pronk, journalist

 Maarten Klomp 2De meeste praktijkhouders zijn ondernemer tegen wil en dank. Zo niet de huisartsen van DOH. Bij deze zorggroep uit Eindhoven gaat vakinhoudelijke kennis hand in hand met ondernemersvaardigheden – en ze vinden het nog leuk ook. ‘Als je je zaakjes goed organiseert, kun je betere zorg verlenen’, stelt Maarten Klomp, voorzitter en medisch directeur van Zorggroep DOH.

Er zijn volgens Maarten Klomp globaal 2 soorten dokters. ‘De eerste wil alleen maar dokteren. Dat is uiteraard een te respecteren standpunt. De tweede wil daarnaast een huisartsenpraktijk runnen. Dat vereist ook andere competenties. Zo moet je jezelf de vraag stellen: wat heb ik nodig om dat op een ondernemende, effectieve en efficiënte manier te doen, zodat ik er ook nog lol in kan hebben? Die vaardigheden zijn meestal niet aangeboren, maar je kunt het wel leren.’ Dat weten ze bij DOH als geen ander.

De zorggroep ontstond ruim 10 jaar geleden in een periode dat er veel onrust was in het zorgveld vanwege de komst van de marktwerking. ‘Binnen de beroepsgroep was toen vooral veel gemopper’, stelt Maarten Klomp. ‘Dat is niet effectief. Je kunt beter naar kansen kijken. Daarom zijn we met een aantal gelijkgestemde huisartsen om de tafel gaan zitten om te bespreken hoe we elkaar vooruit konden helpen.’ Zo ontstond de coöperatie DOH: een groep ondernemende huisartsen die actief wilde werken aan het verbeteren van de zorg, o.a. door de bedrijfsvoering goed te organiseren. In het eerste jaar vergeleken ze onderling hun bedrijfsvoering. Hoe onderneem je, hoe zit je financiële huishouding in elkaar, wie heb je in dienst? ‘Simpele vragen, maar dat waren echt eyeopeners. Dan zie je ineens wat werkt en wat niet. Daardoor hebben we enorm veel van elkaar geleerd over het ondernemerschap.’

Oprichting Zorggroep “De Ondernemende Huisarts”

Bij de oprichting bestond de zorggroep uit 13 groepspraktijken en het bestuur uit 13 bestuursleden: van elke praktijk 1. Dat betekende elke maand aan een lange tafel vergaderen over alles. Dat hebben we 1,5 jaar volgehouden, maar dat gaf steeds meer frustratie. Inmiddels hebben we 17 groepsprakijken en een professionele organisatie met een directie en een staf die de benodigde ondersteuning biedt.’ De zorgroep heeft een duidelijke eigen identiteit waarin het draait om kernwaarden als innovatie, kwaliteit, ondernemerschap en transparantie. Die insteek wordt goed bewaakt. ‘Wij stellen toetredingseisen aan de praktijkgrootte, de ambitie en de uitstraling van onze leden en hun praktijken.’ Een goede infrastructuur zowel lokaal als regionaal is volgens Klomp een voorwaarde voor de slagkracht en de efficiency van de huisartsenzorg. “In ziekenhuizen en verpleeghuizen is dat heel normaal, en het is eigenlijk van den gekke dat huisartsen dat niet hebben. Dan blijf je de amateur die in de avonduren met de directeur van het ziekenhuis praat en kun je nooit je punten goed voor het voetlicht brengen. Als wij het verschil willen maken met de huisartsenzorg, moeten we onze zaakjes efficiënt organiseren: lean & mean. Dat betekent ook: delegeren en iedereen laten doen waar hij goed in is. Alleen dan kan de huisarts de spin in het web worden die iedereen graag ziet.’

Door die bedrijfsmatige aanpak zijn de DOH-praktijken in staat een groot pakket diensten aan te bieden. De lidpraktijken kunnen op allerlei vlakken rekenen op ondersteuning, van ict tot financiële administratie, en van ketenzorg tot accreditatie. Daarbij wordt ervoor gezorgd dat niet iedereen zelf het wiel uit hoeft te vinden.

Innovator

Daarnaast vervult DOH ook de rol van innovator. Het ontwikkelt nieuwe zorgprogramma’s zoals ouderenzorg en GGZ-zorg tegen een tarief waarin ook de organisatiekosten zijn opgenomen. Het is immers niet de bedoeling dat je als ondernemende huisarts zelf de rekening moet betalen voor je innovaties. Een hele uitdaging in het huidige klimaat, verzekert Klomp. ‘Wij zijn een vernieuwingsclub. Daarvoor heb je huisartsen en praktijkmedewerkers nodig met zin en ambitie, maar het is soms moeilijk om die te behouden. Zo is het uitermate frustrerend voor gedreven professionals om plannen te ontwikkelen, en dan 2 jaar te moeten wachten tot de businesscase  klaar is. De mate waarin nu vaak op voorhand financiële zekerheid wordt gevraagd, is dodelijk voor innovatie. Daardoor worden veel goede bedoelingen in de kiem gesmoord. Als de discussie minder zou gaan over geld maar meer over wat er nodig is om innovatie te bewerkstelligen, zouden we veel meer kunnen bereiken!’

Heidagen

In eigen gelederen viert de innovatieve aanpak in elk geval hoogtij. Geheel in lijn met het bedrijfsleven gaan alle praktijkhoudende leden van DOH elk jaar 2 dagen de hei op om zich te bezinnen op de eigen rol en die van de zorggroep. ‘Wij vinden het heel inspirerend om na te denken over de vraag hoe we ons optimaal kunnen organiseren en hoe we mensen warm kunnen krijgen voor andere rollen dan die in hun eigen praktijk. Ik zou alle huisartsen willen oproepen om niet te blijven hangen in vaststellen hoe moeilijk het allemaal is, maar door te schakelen naar de oplossingen. Door een betere organisatie, zowel in de praktijk als praktijkoverstijgend, kun je echt meters maken.’

 

 

 

 

Geplaatst in Financieel, Management, Organisatie, Personeel, Uitgelicht-homepage, Zorggroep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *